Inden Køgevej blev ført under jernbanen ved slagteriet gik den over jernbanen direkte ind i Hersegade.

” På begge sider af Køgevej lå et mindre kvarter, der hvor jernbaneskinnerne  og  cykelparkeringen  er  placeret  i  dag  lige  vest for stationsbygningen og nord for Køgevej, rundkørsel og Ny Østergade. Det blev i folkemunde kaldt Frederiksberg. Denne bydel bestod af nogle få, men store ejendomme i flere etager, hvoraf stort set ingen var beboet af ejerne, men fungerede som udlejningsejendomme. Beboelserne har utvivlsomt været  eftertragtet,  idet  kvarteret  lå  centralt  for  bymidten,  uden  dog  at  være  en  del  af  denne.  Beliggenheden  og  livet  både  ude  og  inde  prægede  kvarteret  på  en  sådan  måde,  at  beboerne i denne lille bebyggelse havde følelsen af at være  både på landet, og inde i byen”.

Sådan beskriver Tommy Hansen i artiklen “En bydel flytter” i Historisk Samfunds årbog 2019. Bydelen er forlængst blevet opslugt af banen. Som erstatning kom der en helt ny bydel syd for banen i kvarteret omkring Knudsvej. Artiklen beskriver også levende udviklingen af dette nye kvarter syd for banen.

Du kan læse artiklen her.