Kort og folder om Walk on the Wild Side

Skrevet af d. 20. feb, 2015 under Ikke kategoriseret | En kommentar

Sydstien-web

På generalforsamlingen i Syd for Banen den 16. februar 2015 præsenterede Gunilla Rasmussen den 6 km. lang sti gennem Roskilde Sydby. På mødet kom der mange forslag om hvordan stien kan bruges og gøres mere kendt.

I 2015 vil der blive fokuseret på at finde og videreformidle historier rundt på den rekreative rute, så man som vandrende på ruten kan lytte til gode fortællinger om lokalhistorien, aktiviteterne i omgivelserne og personlige historier fra bydelens  beboere.

Hvis du har en idé til en historie, vil være med til at formidle fortællingerne eller har ideer til andre aktiviteter, du har lyst til at skabe i Roskildes Sydby, så kontakt Gunilla Rasmussen.

Kontakt

Mailadressen er wildside.roskilde@gmail.com

Facebookadressen er  facebook.com/wildsidewalk

Fotogalleri ligger på www.flickr.com/wildsideroskilde

Kort og folder som PDF fil kan hentes her

 

 

1 kommentar

  1. Kurt Jensen
    23. juni 2015

    Hej. Jeg mener at huske, der er blevet spurgt om, hvornår omfartsvejen rundt om Roskilde blev til motorvej. Jeg kan ikke finde spørgsmålet nu.
    Jeg har tilfældigt fundet dette uddrag fra Vejdirektoratet 1972. Jeg håber, det har interesse.

    Med venlig hilsen
    Kurt Jensen
    Søvang 8

    22. november 1972
    Holbækmotorvejen.
    Vejdirektoratet skrev i 1972:
    Den motorvejsparcel, som nu tages i brug, nemlig strækningen fra Roskilde Vest til Kirke
    Sonnerup, indgår som en del af Holbækmotorvejen, der skal forbinde København med
    Nordvestsjælland og en del af Midtsjælland. Udbygningen af Holbækmotorvejen indledtes,
    da der som følge af de overordentlig vanskelige trafikforhold på hovedvej A 1 ved passagen
    gennem Hedehusene, i årene 1957-1960 blev anlagt en omfartsvej med motorvejstandard
    nord om Hedehusene fra Baldersbrønde til den i 1953 åbnede omfartsvej syd om
    Roskilde. I 1962-64 ombyggedes omfartsvejen syd om Roskilde til Motorvej i forlængelse
    af omfartsvejen ved Hedehusene og med samme profil og standard som denne. I slutningen
    af 50’erne blev det klart, at landevejen mellem Roskilde og Holbæk, især strækningen Holbæk-Elverdam, kun i en begrænset årrække ville kunne betjene den stadig voksende trafik.
    Trafikmængden på denne vej voksede markant mere end gennemsnittet på tilsvarende
    veje, hvilket for en stor del hidrørte fra udviklingen af de store sommerhusområder i Odsherred.
    Efter forhandlinger mellem Holbæk og Roskilde amtsråd og vejdirektoratet blev
    det i 1960 indstillet til ministeriet for offentlige arbejder, at der blev truffet bestemmelse
    om bygning af en motorvej fra Roskilde omfartsvej til omfartsvejen syd om Holbæk.
    Motorvejen åbnes for trafik 22/11 1972. Ved åbningen af denne motorvejsparcel sker en
    stor forbedring af vejforbindelsen fra det nordvestlige Sjælland (Holbæk) til Københavns
    området. Specielt den store trafik fra sommerhusarealerne har givet anledning til kødannelser og lange ventetider.

    Svar

Skriv en kommentar

OBS! Udfyld dette inden du trykker \ *